Kaynak: dunya.com
Avrupa onlarca yıldır içten yanmalı motor üretiminde global bir merkez pozisyonundaydı. Lakin artık tabir yerindeyse rüzgar aksine döndü. Global otomotiv kesimi elektrikli araçlara kaydıkça Çin süratle kendisini dünyanın batarya atölyesine dönüştürüyor.
Veri sağlayıcısı Benchmark Minerals’in hazırladığı son tahlile nazaran, Çin’in 2031 yılına kadar elektrikli araçlar için en büyük ikinci pazar olan Avrupa’da öteki tüm ülkelerden daha fazla üretim kapasitesine sahip olması bekleniyor. Avrupalı kesim yöneticileri ve siyaset yapıcılar ise bu durumdan kaygılı.
Çin, motor teknolojisi konusunda Avrupa ve ABD ile rekabet edebilecek bir araba sanayisi geliştirmekte nispeten geç kalmış olsa da, elektriğe geçiş ona klasik otomotiv merkezlerini geride bırakma talihi veriyor.
Batarya elektrikli araçların kalbi
Elektrikli bir aracın bedelinin yaklaşık yüzde 40’ı bataryasında yatıyor. Münasebetiyle bu bataryayı tedarik eden ülke pazarın büyük bir kısmını elde ediyor.
Financial Times’a konuşan Volkswagen Teknoloji Müdürü Thomas Schmall, “Yeni dünya, elektrikli araç dünyası, batarya maliyetleriyle net bir halde tanımlanacak” dedi.
Çin rakiplerini geride bıraktı
Benchmark Minerals’a nazaran, Çin 2031 yılına kadar Avrupa’da 322 gigawatt saat üretim kapasitesine sahip olacak, Güney Kore 192GWh ile ikinci en büyük, Fransa ve İsveç ise onu takip edecek.
Tesla’nın Berlin’deki tesisi sayesinde ABD beşinci sırada yer alırken, onu Almanya ve Norveç takip ediyor. İngiltere ise yalnızca 20GWh ile sekizinci sırada.
Halihazırda duyurulmuş olan batarya üretimine ek olarak, BYD’den Great Wall ve Nio’ya kadar bir dizi çinli marka Avrupa’da değerli satış büyümesi planlıyor. Uzmanlar büyük risk teşkil eden kelam konusu durumun Avrupa’da inovasyonu teşvik edeceğini umuyor.
Bu bağlamda dünyanın önde gelen araba üreticisi Volkswage (VW), batarya kapasitesini artırmaya ve dış tedarikçilere olan bağımlılığını azaltmaya çalışan Avrupalı üreticilerin başında geliyor.